16 Zile la Cluj – PATRIR SI ARTEMIS

Institutul Roman pentru Actiune, Instruire si Cercetare
in domeniul Pacii

16 ZILE INTERNATIONALE DE ACTIVISM IMPOTRIVA VIOLENTEI
ASUPRA FEMEILOR
25 Noiembrie -10 Decembrie 2006

Invitatie

Eveniment: Vernisajul Expozitiei de fotografie pe tema „Femei din viata noastra”

Locatie: Club Insomnia, str. Universitatii nr. 2

Data: 30.11.2006, ora 18:00

Avem deosebita placere sa va invitam sa participati la Expozitia de fotografie pe tema „Femei din viata noastra”, eveniment in cadrul Campaniei celor 16 zile impotriva violentei asupra femeilor. Expozitia va fi insotita de proiectii de imagini si clipuri pe tema violentei asupra femeii.

Campania se desfasoara in cadrul celor “16 Zile Internationale de Activism impotriva Violentei asupra Femeii” fiind sprijinita in Romania de peste 30 de organizatii care deruleaza o serie de activitati comune si specifice. Obiectivele acestei campanii sunt constientizarea si atragerea atentiei publice privind implicatiile fenomenului violentei asupra femeilor si necesitatea eficientizarii legislatiei in domeniu. Atasam prezentei invitatii planul de campanie la nivelul municipiului Cluj-Napoca, cu descrierea evenimentelor si a locatiilor acestora.

Prin aceasta expozitie dorim să atragem atentia, prin intermediul imaginilor vizuale asupra unui fenomen ce are grave consecinte asupra dezvoltarii sociale a unui mare numar de indivizi. Acest eveniment vine in completarea actiunilor desfasurate anual de Institutul Roman pentru Pace in perioada 25 noiembrie–10 decembrie.

Din programul celor 16 Zile la Cluj:

Continue reading

war zone

fragmente din “War Zone” de Maggie Hadleigh-West

film distribuit de Media Education Foundation

despre film:

  • What does it feel like to be a woman on the street in a cultural environment that does nothing to discourage men from heckling, following, touching or disparaging women in public spaces?

    Filmmaker Maggie Hadleigh-West believes that the streets are a War Zone for women. Armed with only a video-camera, she both demonstrates this experience and, by turning and confronting her abusers, reclaims space that was stolen from her.

    War Zone is an excellent discussion starter for both men and women. It gives voice and expression to a disturbing daily aspect of being a woman in this society. It also gives men a direct personal feeling for what harassing behavior looks and feels like to a woman. Young men who may think such behavior is cool or funny will be forced to rethink their assumptions. …

  • un interviu cu regizoarea [en]
  • recenzii ale filmului si discutii in jurul lui la Rude Blog si Siempre Contra

date:

Dintr-un Sondaj Gallup despre violenta impotriva femeilor din 2003:

Aproape jumatate (45%) dintre femei nu se simt in siguranta pe strazile Bucurestiului in timpul zilei, iar numarul celor care nu se simt in siguranta singure pe strazile capitalei in timpul noptii este aproape dublu (84%).

2 femei din 10 cred ca violenta impotriva femeilor in locurile publice este foarte raspandita in Bucuresti, jumatate (48%) considerand-o destul de raspandita.
Aproape jumatate dintre femeile din Bucuresti au fost martore la atacarea fizica sau agresarea sexuala a unei femei in locurile publice; mai mult de doua treimi (69%) au fost martore la atacuri verbale impotriva unor femei, iar 46% la jefuirea unei femei.
Dintre 10 femei care au fost martore la asemenea acte 8 spun ca nu a intervenit nimeni impotriva agresorului.
Aproape trei sferturi (72%) din femeile din Bucuresti se asteapta ca, in cazul in care li s-ar intampla vreuna din situatiile mentionate, sa nu le sara nimeni de ajutor.

Fiecare a patra femei a fost victima jafului in locuri publice, 6% au fost victime ale unor agresiuni sexuale, iar 8% ale unor atacuri fizice. In majoritatea cazurilor femeile nu au instiintat politia.

Aproximativ 2% dintre respondente au fost violate, iar din cele 16 respondente din esantion, care au mentionat acest lucru, doar 5 au instiintat politia.

Din acelasi sondaj, statisticile despre:

Pensia lunara a femeilor va fi mult mai mica decat cea a barbatilor

comunicat de pe Studii De Caz.ro
Interviu CNS Cartel “Alfa”
[inregistrare video disponibila la link]

Vicepresedintele CNS Cartel “Alfa”, Petru Sorin Dandea a declarat in exclusivitate pentru Studiidecaz.ro ca in lipsa unei specificari clare in legislatie sau in norme, cel mai probabil, fondurile de pensii administrate privat vor utiliza tabele biometrice diferite pentru femei fata de cele pentru barbati, ca justificare pentru speranta de viata a femeilor la varsta pensionarii, care, in medie, este mai mare decat cea a barbatilor. Astfel, daca o femeie are contributii de o valoare egala cu ale unui barbat, fondul total acumulat se va imparti la un numar mai mare de ani decat in cazul barbatului (potrivit datelor actuale, femeile traiesc in medie 15 ani dupa pensionare, de la 60 la 75 de ani, iar barbatii mai putin de 5 ani, de la 65 la 70 de ani).

Consecinta: Pensia lunara a femeilor va fi mult mai mica decat cea a barbatilor. Proiectiile financiare facute in Polonia, a carei legislatie este foarte asemanatoare celei propuse in Romania, arata ca pensia medie a femeilor va scadea la aproximativ 55% din pensia medie a barbatilor, tinand seama de diferenta de 5 ani existenta in varsta de pensionare. In plus, femeile vor trebui sa plateasca costuri mai mari decat barbatii pentru plata regulata a pensiei pe o perioada mai lunga de timp, costuri ce se scad din fondul de pensie acumulat, micsorandu-i acestuia valoarea.

Studii recente, realizate in Marea Britanie si in alte state ale Uniunii Europene, arata ca folosirea unor valori medii de speranta de viata cu specific de gen mascheaza suprapunerea substantiala care exista la nivelul mortalitatii individuale efective a femeilor si barbatilor. De fapt, un numar substantial de barbati traiesc mai mult decat speranta medie de viata a femeilor, asa cum un numar substantial de femei mor inainte de a atinge aceasta varsta, iar un numar substantial de barbati si de femei traiesc aproape pana la aceeasi varsta.

Femeile, alegand sa se pensioneze cat mai devreme pentru a indeplini indatoririle familiale traditionale, vor avea la pensionare o valoare a fondului de pensie acumulat mai mica decat cea a barbatilor care au un stagiu de cotizatie mai mare si mai putine roluri familiale atribuite in mod traditional.

Liderul sindical a afirmat in exclusivitate pentru Studiidecaz.ro ca „in varianta actuala a Legii privind pensiile private obligatorii, aflata in lucru in Parlament, exista mai multe probleme grave: costurile de administrare a fondurilor sunt platite integral de catre participanti, ele putand reprezenta in acest fel, intre 30 si 40% din valoarea contului individual si la contributii egale pensia unei femei s-ar putea reduce la aproximativ jumatate din cea a unui barbat”.

Eveniment LF pentru cele 16 zile contra violentei

————————————————————————–
Sambata 25 noiembrie 2006,

la inceputul celor 16 Zile de Activism Impotriva Violentei Asupra Femeilor,

Ladyfest Romania organizeaza un eveniment cu prezentari si discutii.

Din PROGRAM (incepand cu ora 18):
– Lansarea unui proiect-site de marturii despre violenta
– Despre evolutia miscarii de femei contra violentei in lume si in Romania
– Slide-show despre Marsul Take Back the Night
– Proiectie film: “War Zone”, despre hartuirea pe strada
– Discutii despre violenta domestica si sexuala, planuri pentru TBTN

Prin acest eveniment Colectivul Ladyfest Romania vrea sa ofere un spatiu in care cei interesati de activism grassroots sa poata discuta problema violentei – ce inseamna, cum ne afecteaza pe toti, cum a fost si este adresata in special prin actiuni concrete, si cum se poate implica fiecare din noi in eradicarea sa.

In urma atelierelor de la Festivalul din 2005, am sesizat nevoia de astfel de forumuri de discutii pentru a constientiza si aborda o varietate de probleme de gen.
In acelasi timp, dorim sa celebram si noi “16 ani de 16 zile: Progres in Drepturile Omului – Eliminarea Violentei Impotriva Femeilor”.

Inainte si dupa discutii, cei prezenti la eveniment vor putea rasfoi:
* noua brosura Ladyfest-Ro pe violenta si activism
* zina LF-RO #1 si biblioteca noastra de grrrl-zines
* resurse de la organizatii feministe din Romania

Toata lumea este bine-venita! Daca doresti sa participi sau sa afli mai multe, ia legatura cu noi la ladyfest_ro@yahoo.com.

Te asteptam cu drag,
Colectivul Ladyfest Romania.
————————————————————————–

[zina lf-ro’05] vrem noaptea inapoi

Cum ar fi, oare, sa nu cunosti nici o fata care a fost atacata sau hartuita sexual? Sau sa cunosti doar putine? Cum ar fi sa stii ca poti iesi unde vrei, la ce ora vrei fara sa te gandesti la pericolul de-a fi violata? Cum ar fi, de exemplu, ca data viitoare cand auzi pasi in spatele tau in timp ce mergi seara neinsotita pe strada sa nu te temi mai mult decat s-ar teme un baiat in locul tau? Cum ar fi sa te simti automat in siguranta, fara protectia unui barbat, macar o data? Si cum s-ar putea ajunge acolo, cum sa iti faci curaj si sa le dai si altora si cum poti pune lucrurile astea in atentia cat mai multor oameni, la modul cel mai concret?

Pentru mine, prima oara cand am participat la un mars Take Back the Night a marcat o etapa noua in ceea ce as numi “feminismul” meu, pentru ca dintr-o data am inteles ce inseamna o actiune directa cu adevarat si am inceput sa vad care ar fi niste raspunsuri concrete la intrebari extrem de dificile ca cele de mai sus.

Termenul “Take Back the Night” (TBTN) sau “Reclaim the Night”, care in limba romana s-ar traduce “Ia noaptea inapoi” sau “Revendica noaptea”, este folosit pe plan international ca metafora pentru abordarea directa a unei probleme adeseori trecute sub tacere – omniprezenta violentei sexuale si teama sub semnul careia ca femei suntem invatate sa traim de mici. Originea ideii de TBTN pare sa fie intr-un protest din 1877 al unui grup de muncitoare si prostituate din Anglia fata de nesiguranta resimtita de femei pe strazi in special noaptea. In intruchiparea sa moderna de mars impotriva violentei al femeilor, TBTN s-a tinut pentru prima oara in 1973 in Germania, ca reactie la o serie de incidente in care femei au fost violate si omorate. Curand dupa aceea au inceput sa se organizeze marsuri asemanatoare si in alte locuri. Primul TBTN de amploare din Statele Unite a fost cel din San Francisco din 1978, cand cateva mii de femei au iesit noaptea in districtul rosu al orasului cu ocazia unei conferinte pe rolul pornografiei in subjugarea si opresiunea femeilor. A fost o actiune de revendicare a dreptului la libertatea de miscare, chiar si intr-o zona stiuta drept unul din cele mai periculoase locuri in care se poate gasi o femeie, mai ales noaptea. De atunci, in stransa legatura cu miscarea anti-violenta ce include programe de “rape crisis” si ajutor pentru victimele violentei domestice, marsul s-a extins la alte orase si campusuri universitare din Statele Unite cat si la alte locuri de pe glob (pe tot continentul american, multe tari europene, India), si a evoluat intr-o actiune ce adreseaza violenta sexuala, violenta domestica, si discriminarea sexuala in general.
Continue reading

[zina lf-ro’05] are you a boy or a boi?

De cate ori nu ti s-a intamplat sa mergi la o toaleta publica, sa vrei sa intri pe usa pe care personajul desenat intr-un mod stilizat poarta fustita, si sa te trezesti ca esti redirectionata catre usa de alaturi, spunandu-ti-se politicos: “toaleta de barbati este alaturi”? Hm… De cate ori nu ti s-a cerut sa platesti intrare in cluburile unde intrarea pentru fete era gratuita? Si in fine, de cate ori nu te-ai gasit in ipostaza penibila de a spune: “dar sunt fata”?

Probabil ca tot de atatea ori ti-ai dat seama si ca locul tau in sistemul binar de impartire a lumii intre cele 2 sexe “opuse” de fapt nu exista, ca esti exclusa pentru ca nu alegi una dintre extreme. Cum de si-ar permite cineva sa poarte par scurt, haine care nu ii evidentiaza apartenenta la un sex sau altul, sa nu isi scoata in evidenta sanii, sa prefere femeile si, colac peste pupaza, sa mai se si supere cand o iei drept baiat? Pe drept cuvant, nu incurca asta prea mult felul cum lumea a fost simplificata prin taiere in doua? Nu e mai simplu sa adaptezi indivizii la un sistem pre-costruit decat sa te chinui sa mulezi sistemele pe identitatile individului? Nu e mai simplu ca in acte, recensaminte, formulare de aplicatie etc., la rubrica de “gender” sau pe romaneste rubrica inca denumita “sex”, sa fie doua optiuni clar notate cu “M” sau “F” intre care sa fii nevoita sa alegi? Inchipuie-ti cum ar fi daca la acea rubrica locul ar fi lasat liber si fiecare ar avea libertatea sa se autoidentifice. Am gasi acolo alaturi de masculin si feminin termeni ca: altfel (other), androgin, intergendered, genderqueer, transgendered, transsexual, queer, pansexual, cisgendered, gender-neutral si tot asa… poate chiar “boi” ar scrie cineva. Ce s-ar intampla atunci cu hainele din magazinele de copii… ar trebui facute in toate culorile in loc de binecunoscutele albastru pentru baietei vs roz pentru fetite. Pe deasupra, ar mai trebui si sa invatam sa intelegem ce inseamna “political corectness”, “libertate de exprimare”, “identitati de gen”, sau diferenta dintre “gen” si “sex”. Nu ar insemna asta sa facem mai multe eforturi pentru a ne depasi propriile prejudecati si stereotipuri? Nu ar fi asta cam greu pentru mintile lenese care traiesc in inertie si prefera comoditatea modelelor prestabilite decat initiativa construirii propriilor lor sisteme de valori? Nu este asta inspaimantator pentru ei, cei care si-au inghitit curajul de a fi ei insisi si au preferat sa aleaga una dintre cele doua extreme care le-a asigurat un loc sigur in oranduirea sociala traditionala?
Continue reading