Mitul bonelor iresponsabile

În interviurile cu familii cu copii mici pe care le-am realizat până acum, desi limitate la număr, am remarcat o idee recurentă. În timp ce atitudinile legate de grădiniță – mai ales cu program prelungit – sunt deseori influențate în mare parte de experiența părinților când au fost ei însisi copii în perioada socialistă, atitudinile legate de bone par să nu aibă vreun fundament la fel de palpabil.

Familiile care mi-au acordat interviuri ar putea fi categorisite în două: familii cu ajutor din partea bunicilor, respectiv familii cu ajutor plătit. Acest ajutor este de regulă o tanti pensionară, de regulă vecină, foarte drăguță si care deseori are rolul unei bunici deosebit de implicate. Aspectele pecuniare ale schimbului economic reprezentat de oferirea de servicii de îngrijirea copiilor mici sunt adesea privite ca o necesitate pentru ca prietenia să îndure si să rămână pozitivă. Banii care schimbă mâna sunt puțini, semnificativ mai puțini decât costurile unei grădinițe private cu raportul educatori : copii mic. Pe scurt, experiențele reale cu bone sunt în marea parte a cazurilor pozitive sau deosebit de pozitive, de pildă când copiii asimilează bonele ca membrii familiei si petrec timp cu ele chiar si după încetarea relației economice dintre familie si bonă.

Părinții care beneficiază de ajutorul generației pensionate din familie tind să plănuiască acest ajutor dinaintea venirii pe lume a copiilor. Fie că părinții solicită de la proprii-si părinți ajutorul acestora din urmă, fie că generația cea mai în vârstă doreste să ia parte la îngrijirea nepoților, unde există bunici pentru ajutorul cu copiii acestia există de la început, fără întrerupere. Aceste familii, deci, rar necesită si o bonă. În aceste contexte se vehiculează, am remarcat, mitul bonei iresponsabile, a unei femei care face ce face pentru bani, nu este interesată de nevoile copilului, nu observă personalitatea pruncului si ajută să se dezvolte intelectual si cognitiv etc. etc. Aceste femei nu au pregătire si pentru că sunt mai în vârstă se plictisesc usor si fac îngrijirea copiilor mecanic. Bonele acestea nu înțeleg în jurul căror lucruri se învârte cresterea copiilor. Există asumpția că îngrijirea ca si “labour of love”, cum a numit-o Hilary Graham, poate fi ‘practicată’ doar de membrii familiei, că ajutorul plătit nu poate oferi si dragoste contra cost, doar îngrijirea mecanică a copilului.

Doar că aceste opinii centrate pe instituția bonei din România nu au fundament palpabil ca si, de pildă, experiențele legate de cresă sau grădiniță a părinților, acum cu prunci proprii. Părinții cu ajutor din partea propriilor părinți nu au fost, cu unele excepții, niciodată în ipostaza de a încerca măcar să angajeze o bonă, deci opiniile legate de femeile care ar dori să presteze servicii de îngrijire a copiilor mici nu se fundamentează nici măcar pe întrevederi cu astfel de doamne.

Nu doresc să neg, nici măcar să neglijez experiențele acelor familii în care bone angajate au dat dovadă de diferite grade de indiferență sau, si mai rău, abuz. Nu doresc să sugerez că toate femeile pensionare care îngrijesc copii mici sunt deosebit de iubărețe, implicate, excelente îngrijitoare. Este, în schimb, interesant de remarcat că în locul unui mit că bonele pensionare fac deseori o treabă bună crescând copiii altora, perindă un mit al bonelor abuzive, lihnite după bani, pentru care îngrijirea este o activitate mecanică, lipsită de afecțiune si – din toate aceste motive – dăunătoare copiilor, deci de evitat. Iar preferința acestuia din urmă mit este fundamentat de asumpția că îngrijirea ca si “labour of love” este exclusiv domeniul relațiilor de rudenie, că o relație dintre un copil si o tanti ‘străină’ nu poate să devină, în timp, una impregnată de iubire.

new report: The Endless Ordeal of Women Migrants

The Endless Ordeal of Women Migrants

by EveryOne Group

Milan, March 26th, 2010. Women fleeing from countries where humanitarian crises are underway often fall victim to physical assault, violence and rape. Today, thanks to a report by Médecins Sans Frontiéres, numerous case have come to light of women being raped during their “journeys of hope”, on their way to Morocco, and sometimes on Moroccan soil. “They are horrifying figures,” say MSF, “because 59% of the women interviewed say they have suffered sexual assault”. In Libya (the country Italy has signed anti-immigration agreements with) the situation is even worse and should be the subject of indignation for all those who believe in civil values. There is much talk (in Italy and throughout the world) of the protection of women and children, but then – through irresponsible xenophobic policies – the authorities contribute to the ordeals that women, children and vulnerable citizens are going through. In Italy too, female “illegal” immigrants regularly fall victim to blackmail and violent treatment. Women who are “legally” here are often subjected to the same treatment and forced to provide “services” outside their normal work duties (under blackmail from employers or landlords) due to the difficulty of holding on to their residence permits, essential for remaining in Italy. This fear of becoming “clandestine” leaves them vulnerable to persecution and blackmail. Not to mention the women interned in the Centres of Identification and Expulsion. The Bossi-Fini law, the “security package”, the anti-immigrant measures are – there is no point in denying it – racial laws, and responsible for an endless ordeal for thousands of women and marginalized and destitute human beings. If only the institutions (both in Italy and in other EU countries, seeing xenophobia is now rife all over Europe) were to listen to the appeals and proposals of civil society and stop being blinded by racial hatred and a fear of refugees and minorities! We would then live in a proud and just Europe – not a continent where human rights are a “privilege” for the few, while the more vulnerable human beings are treated as slaves or pushed back as though they were filthy animals.

via C.

“MSF denounces the sexual violence against migrants on their way to Europe”
— For further information, see MSF document: Sexual Violence and Migration. The hidden reality of Sub-Saharan women trapped in Morocco en route to Europe

Queer Bucharest Biennale

The Queer Bucharest Biennale was recently called into being (pls see below).
Queer Bucharest Biennale 2010
For the opening of the biennial, streets, buildings, public transportation and fellow citizens will be tagged with colour stickers, stating the taglines of the QBB. Whether it be a provocation, blasphemy, a short legislative poem or a dirty word, we would very much appreciate your contribution (up to like 10 words). *

It has been decided. The next Bucharest Biennale will be the fourth in a row of biennials directed and curated by men, which for the current edition have selected the noble imperative “Handlung” to denominate its aspirations. But despite the engaging rhetoric, the Bucharest Biennale has so far neglected to address the persistent marginalization of the queer community as part of its agenda. In response to the Bucharest Biennale’s incitement to action and as an attempt to engage the art community of a city, in which the number of attendants at the annual Gay Fest amounted to less than 300, and the reason why 2009 is reported to have been the first year without casualties is that the attendants were escorted by more than twice as many police, including K9 and horse-mounted units, we decided to reclaim the biennial by hijacking its identity, colouring and renaming it.

The Queer Bucharest Biennale will be in the streets of Bucharest as of 21 May 2010 for our little share of Handlung.

xyo,
QBB
please pass this on

Ana-Maria Avram – o compozitoare

Ana-Maria AvramAna-Maria Avram n.1961 la Bucuresti este o compozitoare de muzica clasica contemporana, parte din curentul spectral. Am decis sa postez aceasta scurta prezentare fiindca de multe ori nu stim ce si cine ne incojoara.

Un ghid despre muzica lui Ana-Maria Avram si Iancu Dumitrescu (alt compozitor care se incadreaza in acelasi curent) / Ana-Maria Avram pe wikipedia / un site intreg despre Ana-Maria Avram (inclusiv un interviu in franceza)

Compozitia “Endless Burning Fire” (live, Londra, 2008) poate fi descarcata aici de la revista The Wire.

din descrierea Festivalului SĂPTĂMÂNA INTERNAŢIONALĂ A MUZICII NOI din 2004

Compozitoare, pianistă, dirijoare. Creatia sa cuprinde peste 70 de opusuri simfonice, camerale si muzică asistată, de ordinator. Lucrŕrile sale sunt prezentate în premieră în Bucuresti, NewYork, Boston, Sandford, Viena (Wien Modern 1992 – 1994), Paris (Radio France, Theatre de la Ville), Londra (Royal Festival Hall ), Nancy, Alicante, Baden-Baden, Darmstadt, Basel, Moscova, Belgrad etc, în interpretarea unor ansambluri celebre: “Solistii Orchestrei Nationale a Frantei” (Paris), Kronos Quartet (San Francisco), 20 Jahrhundert Ensemble (Viena), Filarmonica “George Enescu”, Orchestra Nationala Radio, Orchestra de Camera Radio, Ars Nova, Hyperion. In 1995, opera radiofonică ‘On the Abolition of the Soul’ pe texte de Emil Cioran, comandă, Radio France, este editată, în “Antologia Prix Italia 1949 – 1995”, dublu CD Radio France. Muzica sa este editată, de ARTGallery, Radio France (Paris), ReR Megacorp (Londra), MusicWorks (Toronto), Banannafish ( Los Angeles), Electrecord (Bucresti) si Edition Modern (Londra – Paris). In 1992, apartia volumului “Roumanie, terre du neuvičme ciel” un amplu interviu cu muzicologul francez Harry Halbreich. Contributii muzicologice importante: ‘Ana Maria Avram and Iancu Dumitrescu’ – Musicworks Nr 71, ‘Being composer’ – MusicWorks nr.76 (2000); ‘Ana-Maria Avram: an adventure in experimental music’, Banannafish, Los Angeles nr.15 (2001). In 1994 i se decerneaza Marele premiu al Academiei Române. Este membru al SACEM- Paris, UCMR- Bucuresti, Membru al Ansamblului Hyperion, pe care îl dirijează, împreună, cu Iancu Dumitrescu.
Lux Animae

“Lux Animae” pentru ansamblu şi sunete asistate de ordinator, în primă audiţie absolută, a fost compus în 2004, pentru Ansamblul HYPERION.

PJ-uri si serviciile de învățământ prescolar românesti

Înainte de a mă apuca de recrutat familii pentru studiu, am decis să vorbesc cu birocrați locali care au de-a face – sub o formă sau alta – cu diferitele formule de implicare a statului în îngrijirea copiilor. Aceste diferite forme de implicare sunt, în mod generic, bani (de pildă alocația de stat pentru copii), servicii (gen, îngrijirea gratuită în crese) si/sau în natură (cum ar fi, de pildă, gratuitatea călătoriei cu trenul pentru copii mici). Ceea ce înseamnă că am început să pun pe hartă diferitele instituții prin care aceste forme de implicare a statului sunt implementate. Am început cu inspectoratul scolar din județul în care cercetez din două considerente: în primul rând pentru că grădinițele sunt în subordinea acestei instituții cu inspectori de specialitate si pentru că urma să recrutez jumătate din familiile participante în studiu prin grădinițe.

Inspectoratul este într-o clădire construită în socialism care servea, probabil, ca si cămin pentru liceeni dintr-un liceu din apropiere, ceea ce înseamnă coridoare lungi si mai fără geamuri si încăperi pe ambele părți ale coridoarelor cam de 15 metri pătrați. În fiecare astfel de cameră câte doi-trei inspectori la câte un birou îngrămădit. Nu există ore pentru întrevederi si, după cum am aflat ulterior, nu există nici posibilitatea de a stabili ore pentru întâlniri. Pentru interviul cu inspectoarea de specialitate am fost chemată într-o zi de joi, dimineață, dar când am sunat înainte cu o zi mi s-a spus că nu mai poate, să stabilim altă zi si oră pentru săptămâna următoare. Am revenit în următoarea marți la ora 10, cu o oră înaintea unei sedințe. Interviul urma să dureze cam o oră. Stiu că si pe vremurile când eram eu copil, adică în jurul anului 1990, când tata era implicat în administrația unei instituții de stat, erau sedințe si că lumea gândea că pierde vremea la ele, dar era musai să mergi. Mi se părea si acum că aceste sedințe sunt la fel de solicitante din punct de vedere al prezenței, dar mai degrabă resimțite ca si inutile, nedorite, ceea ce m-a făcut să cred că implică – în general – comunicare monodirecțională, fără negocieri, decizii în comun sau planuri gândite colectiv. Mi-am imaginat inspectorul general vorbind o oră către toată lumea, fără posibilitatea unor întreruperi pentru discuții, propuneri, remarci, dând indicații prețioase despre ultimele noutăți în materie de comunicări de la “centru”. Iar lumea tăcea, băga la cap, se reîntorcea în birouri si continua ceea ce făcea si înainte.

Când mi-am pus reportofonul la înregistrat mai erau încă doi inspectori în încăpere. Unul nu părea să facă nimic, doar să asculte ce povesteam noi două la biroul nostru, si să se mai uite pe geam. Calculatorul nu mergea, nu scria sau citea nimic. Cealată inspectoare era ocupată cu altcineva, tot din instituție. Am reusit să înregistrăm 5 minute din conversație când a pătruns o doamnă cu hârtie si un pix în mână si părea că are nevoie de ceva de la inspectoarea “mea”. Părea derutată că aceasta din urmă este ocupată, dar nu a propus să revină sau să întrebe dacă nu deranjează. Am pus reportofonul pe ‘hold’ si am asteptat pănâ ce se termina întrevederea cu această nouă colegă a inspectoarei. După cum s-a dovedit din conversația la care am fost invitată să asist (desi am întrebat dacă să ies mai bine), doamna aceasta venise să pună pe un sfanț de hârtie lista grădinițelor la care urma să li se retragă PJ-ul. Mai târziu m-am prins că în contextul crizei economice în care statul român încearcă din răsputeri să reducă cheltuielile instituțiilor publice, acest lucru înseamnă desființarea persoanelor juridice proprii ale unor instituții de învățământ (si) prescolar si subordonarea lor altor instituții (posibil din altă localitate, mai ales dacă grădinița este cu program normal si la țară). Pentru că personalitate juridică nu înseamnă doar director si personal didactic, ci si personal administrativ: o secție economică, o secție de îngrijire a instituției, portari etc. etc. O instituție fără personalitate juridică proprie nu are asadar nici director, nici contabil, niciun alt tip de personal administrativ, doar personal didactic. Deci o serie de posturi bugetare, plătite mai bine, mai prost, dar cu toate drepturile sociale la zi (gen contribuția la fondul de pensii, asigurarea de sănătate, asigurările sociale etc.) – job-uri la stat, călduțe, sigure – ar dispărea prin dispariția unui PJ. Inclusiv posibilitatea de a înscrie copilul la grădiniță la grădinița la care urmează să îl/o duci. Ceea ce înseamnă – mai ales în sate – plimbare până într-o comună vecină, oras apropiat: unde se găseste PJ-ul grădiniței fără PJ propriu.

Ceea ce m-a frapat în această întrerupere au fost mai multe lucruri. În primul rând, insider-ii au întâietate la orice de care au nevoie si nu există conceptul de “revii, te rog, sunt ocupată acum” printre colegi. După cum mi-am dat seama si anterior, nu există noțiunea de întrevedere la o anumită oră fixă, fără “deranj”. Mi se pare că un motiv pentru care nu există noțiunea de ore prestabilite este tocmai acela că lucrurile – cel puțin în această instituție – se petrec ad hoc, agendă minimală, fără vreun ritm altul decât sedințele cu inspectorul general etc. Poate este mai bine astfel, poate este mai flexibil. Dar mi se pare oarecum surprinzător că un inspector nu stie ce face într-o zi de miercuri, de pildă, la ora 2 cu o săptămână înainte. Pe scurt, nu prea există noțunea de “schedule” în timpul programului.

În al doilea rând, lipsa posibilității de a ruga pe cineva să revină pentru o problemă denotă faptul că accesarea colegilor nu prea are loc pe bază de negociere, ca de la egal la egal, ci prezența ți-o impui – mai ales dacă reprezinți pe cineva ierarhic superior. Doamna cu pricina s-a dovedit a veni din partea inspectorului general, deci putea să solicite informațiile dorite când avea ea (sau inspectorul general) nevoie. Autonomia profesională – însemnând atât semnătura proprie pe decizia proprie, cât si propriul program, la fel de important ca al inspectorului general – părea să fie, în practică, o noțiune abstractă. Noțiunea de “facem când convenim în avans si putem amândoi” nu face parte din limbajul celor de la inspectorat. Aceste două lucruri le-am observat si la Primărie apoi, la un alt interviu cu un alt birocrat local, unde am fost întrerupte de 4 ori mai substanțial si de mai multe ori de telefoane scurte.

Al treilea – si totodată cel mai surprinzător – lucru s-a dovedit a fi modalitatea de luare a deciziei de încetare a personalității juridice proprii a trei sau patru grădinițe. Doamna cu hârtia si pixul, care făcea parte din anturajul de asistență al inspectorului general, s-a asezat si a întrebat, “deci atunci care se pot desființa?” Inspectoarea: “Păi, hai să vedem.” Au luat rețeaua scolară a județului, adică lista tuturor instituțiilor, si inspectoarea dicta: “S-ar putea desființa cea din X, … apoi eventual cea din Y, cu Z ne-am înțeles deja …”. Doamna cu sfanțul: “Atât numai?” “Păi, atât că la grădinițe nu sunt multe posturi. Noi nu avem asa de mulți ca la scoli …” Fără formalități, fără justificări, fără argumente anume s-a luat în fața mea, în mai puțin de 10 minute, decizia ca trei grădinițe de la țară să înceteze să aibă personalitate juridică proprie. Un proces cu implicații multiple pentru prestatorii si utilizatorii de servicii de educare si îngrijire a copiilor mici a fost redus, de față cu o străină ca mine, la o procedură birocratică neiesită din comun, fără urmă fizică, fără prezentare de argumente, fără o analiză prealabilă a impactului, fără alte informări. Cine a luat decizia nu a apărut nicăieri, când si pe baza căror considerente nu a apărut nicăieri. Dacă ar fi apărut o ceată de părinți în două luni să afle de ce la grădinița la care îsi duc copiii nu se mai pot înscrie copii, ci trebuie mers până în a treia comună vecină, ar fi stat în fața unei inspectoare de specialitate care le-ar fi spus: “Asa s-a decis”, ridicând din umeri. Nu ar fi aflat de către cine, din ce motive, pe baza căror considerente nu îsi pot înscrie copiii în sat.

Si m-am gândit: într-un fel este bine că nu există ‘birocrație’, adică hârțogărie, scriere de cereri, prezicări, înstiințări etc. infinite pentru o decizie de o semnificație mai măricică. Pe de altă parte, acest lucru înseamnă că nu există niciun fel de transparență în decizii. Dacă doresti să contesti un rezultat al aparatului birocratic, de pildă desființarea PJ-ului grădiniței la care îți duci copilul, ca si cetățean utilizator de servicii publice, nu stii a. ce să contesti (pentru că nu există urmă a deciziei cum a fost ea făcută de fapt chiar dacă posibil există ceva act semnat de inspectorul general); b. la cine contesti; c. pe baza căror considerente contesti. Sigur, probabil că există procedură pentru asta, dar nu te poți adresa acelei persoane care a decis în fapt, nu poți contesta decizia exactă (pentru că nu a fost înregistrată la momentul deciziei) si nu poți contesta justificările care stau la baza deciziei pentru că de fapt ele nu există clare si răspicate. Mă gândesc la părinții de la sat si la copiii care se duc la grădi acolo: de multe ori lipsa personalității juridice înseamnă că educatoarea este singura persoană adultă care umblă în sălile grădiniței, câteodată doar 2 sau 3 zile din săptămână sau o săptămână da, una ba. Dar nominal sunt mai multe grădinițe acum în județ decât erau în 1990 în ciuda faptului că numărul de nasteri vii pe an s-a înjumătățit față de 1990! Doar că multe nu au PJ si, deci, nici învățământ prescolar după cum scrie în programă.

Pentru interviu m-am întors dupămasa, când sedințele se terminaseră si nu mai veneau nici de la “domnul general” persoane cu sfanțuri de hârtie pentru decizii mai semnificative. Inspectoarea de specialitate a fost de foarte mare ajutor si a rugat alte persoane care o căutau să astepte până termina cu mine. Inspectorul de la biroul de vis-a-vis stătea în continuare fără să lucreze ceva, părea că ne ascultă convorbirea si se mai uita pe geam. Si astfel de desființează PJ-uri de grădinițe în teritoriu pentru a menține bugetul de stat suplu în perioada aceasta de criză.

Bucătăria unei cercetări: prolog

Această secțiune a blogului F.I.A. – Bucătăria unei cercetări – este dedicată unui jurnal al unei cercetări „sociale” pe care o desfăsor într-un județ ardelean, într-un oras si două sate mai mult sau mai puțin izolate geografic. Cercetarea reprezintă componenta principală a tezei mele de doctorat, pe care intenționez să o termin cândva în vara târzie a 2011 la una dintre cele mai prestigioase universități din lume. Are două componente empirice mari care se dovedesc la fel de palpitante. Componenta de politici sociale ce se adresează familiilor cu copii mici (0-6/7 ani) implică nu doar analiza politicilor, dar si o serie de interviuri semi-structurate cu birocrați din instituții publice locale sau desconcentrate si excursii de colectare de date statistice fragmentare, necentralizate, uneori inexistente, de multe ori eronate. Nu am crezut că această componentă va fi atât de interesantă. A doua componentă, cea „principală”, o reprezintă în jur de 80 de interviuri semi-structurate cu membri adulți ai unor familii care au copii de vârsta cresei sau grădiniței despre îngrijirea acestora, cu opinii legate de buna îngrijire a copiilor si reflecții privitoare la prestațiile sociale din partea statului român menite a asista familiile cu copii mici, gen alocații si alte „ajutoare” sau „drepturi” bănesti, concedii plătite si neplătite, servicii de îngrijire a copiilor etc. Dintre aceste 80 de interviuri am realizat până acum 10.

Jurnalul este în primul rând despre experiențele mele cu căutarea, contactarea si intervievarea familiilor pentru studiu începând din februarie. Dar este si despre experiențele avute în căutarea si intervievarea unor persoane în posturi publice legate de sfera politicilor ce se adresează familiilor cu copii mici. Nu în ultimul rând este si despre acele zile de ianuarie în care am zgribulit într-o direcție județeană de statistică la vreo 14 grade pentru a copia din publicații nenumărate date statistice relevante pentru teză, date care se mai dovedesc a fi inexacte, în orice caz veridicitatea lor incurabil sub semnul întrebării.

Decizia de a scrie un jurnal off-the-record îsi are originile în mirarea si observațiile mele perpetue din timpul interviurilor si mai ales dorința de a le împărtăsi cu alții. O formă de de-briefing pentru mine după fiecare interviu cu părinți, după fiecare întrevedere cu vreun birocrat local. Si este off-the-record pentru că nu am cerut aprobarea nimănui pentru a scrie asa ceva pentru „uz” public, din acest motiv toate detaliile studiului rămân anonime. Dincolo de acest motiv egoist, însă, mai este unul. Lamentez – si observ că lamentează si alții – lipsa de scrieri ancorate în „realitate” despre cotidianul vieții familiale în contextul românesc. Ancorate în „realitate”, adică mai mult decât anecdote redate prin presă despre tragedii familiale ce implică nou-născuți, copii mici sau adolescenți. Găsesc, asadar, revelarea bucătăriei unei cercetări „riguroase stiințific”, într-o formulă mai puțin „riguroasă stiințific” aici pe blogul F.I.A., o contribuție binevenită în ceea ce priveste experiențele zilnice ale vieții familiale, de data aceasta despre îngrijirea copiilor mici în țara asta.

Entry-urile nu vor fi nici sistematice, nici după un model stabilit în prealabil, dar intenționez să scriu săptămânal.

Idila/Idyll – expoziţie de artă contemporană româno-austriacă

Galeria Atelier 030202, Bucureşti

Curatoare: Olivia Nitiş

Chloe Potter, Dare Devil Untitled 1, 2006

(courtesy of the artist)

Artiste din generatii diferite, din România si din Austria, active pe scena artistică internaţională (Irina Botea, Delia Popa, Magda Pelmuş, Simona Vilău, Cristina Garabeţanu, Alexandra Bodea, Marilena Preda Sânc, Lena von Lapschina, Petra Sterry, Chloe Potter, Doris Mayer, Eva Ursprung  şi  Eva  Schlegel) sunt invitate să prezinte vizunea lor contemporană asupra noţiunii de Idilă.  În spaţiul cultural European, Idila a reprezentat o formă de realitate ideală, senină şi protectoare, în raport cu realitatea socială existentă. In construirea atmosferei idilice femeile par să fi avut un rol precumpănitor. Proiectul Idila îşi propune să urmărească în context socio-cultural, modalităţile în care artistele din două spaţii culturale diferite (România şi Austria) se raportează la conceptul de Idilă, cât este el de relevant sau de vetust în contemporaneitate.


Program:

11 martie: vernisaj si conferinta de presa

8 aprilie: artist talk: Dorys Mayer la Bucuresti

Cand? 11Martie-11Aprilie 2010