De cate ori nu ti s-a intamplat sa mergi la o toaleta publica, sa vrei sa intri pe usa pe care personajul desenat intr-un mod stilizat poarta fustita, si sa te trezesti ca esti redirectionata catre usa de alaturi, spunandu-ti-se politicos: “toaleta de barbati este alaturi”? Hm… De cate ori nu ti s-a cerut sa platesti intrare in cluburile unde intrarea pentru fete era gratuita? Si in fine, de cate ori nu te-ai gasit in ipostaza penibila de a spune: “dar sunt fata”?
Probabil ca tot de atatea ori ti-ai dat seama si ca locul tau in sistemul binar de impartire a lumii intre cele 2 sexe “opuse” de fapt nu exista, ca esti exclusa pentru ca nu alegi una dintre extreme. Cum de si-ar permite cineva sa poarte par scurt, haine care nu ii evidentiaza apartenenta la un sex sau altul, sa nu isi scoata in evidenta sanii, sa prefere femeile si, colac peste pupaza, sa mai se si supere cand o iei drept baiat? Pe drept cuvant, nu incurca asta prea mult felul cum lumea a fost simplificata prin taiere in doua? Nu e mai simplu sa adaptezi indivizii la un sistem pre-costruit decat sa te chinui sa mulezi sistemele pe identitatile individului? Nu e mai simplu ca in acte, recensaminte, formulare de aplicatie etc., la rubrica de “gender” sau pe romaneste rubrica inca denumita “sex”, sa fie doua optiuni clar notate cu “M” sau “F” intre care sa fii nevoita sa alegi? Inchipuie-ti cum ar fi daca la acea rubrica locul ar fi lasat liber si fiecare ar avea libertatea sa se autoidentifice. Am gasi acolo alaturi de masculin si feminin termeni ca: altfel (other), androgin, intergendered, genderqueer, transgendered, transsexual, queer, pansexual, cisgendered, gender-neutral si tot asa… poate chiar “boi” ar scrie cineva. Ce s-ar intampla atunci cu hainele din magazinele de copii… ar trebui facute in toate culorile in loc de binecunoscutele albastru pentru baietei vs roz pentru fetite. Pe deasupra, ar mai trebui si sa invatam sa intelegem ce inseamna “political corectness”, “libertate de exprimare”, “identitati de gen”, sau diferenta dintre “gen” si “sex”. Nu ar insemna asta sa facem mai multe eforturi pentru a ne depasi propriile prejudecati si stereotipuri? Nu ar fi asta cam greu pentru mintile lenese care traiesc in inertie si prefera comoditatea modelelor prestabilite decat initiativa construirii propriilor lor sisteme de valori? Nu este asta inspaimantator pentru ei, cei care si-au inghitit curajul de a fi ei insisi si au preferat sa aleaga una dintre cele doua extreme care le-a asigurat un loc sigur in oranduirea sociala traditionala?
Continue reading