A Pink Room of One’s Own_ un proiect de Nita Mocanu_

Feminisme
istorii, spatii libere, democratie participativa, justitie economica

___________________________________________________________
A Pink Room of One’s Own
un proiect de Nita Mocanu
27.03 – 05.04.2009
Deschiderea expozitiei: vineri, 27.03, orele 18:00
Spatiul h.arta – Str. Zugrav Nedelcu nr. 11, Timişoara (intrarea din Splaiul Tudor Vladimirescu)

In 1929, Virginia Woolf publica „A Room of One’s Own”, un eseu prin care sugera ca o femeie cu aceleasi talente ca si Shakespeare – sora lui Shakespeare – nu are aceleasi sanse pentru a se realiza ca scriitoare. Concluzia ei era ca, pentru a reusi sa scrie fictiune sau pentru a fi creativa in general, o femeie trebuie sa aiba bani si o camera proprie. In spatele unei usi incuiate femeile ar putea avea libertatea de a medita si a de a gandi de unele singure, ar avea curajul de a scrie exact ceea ce gandesc. In perioada in care Woolf scria acest text, marea majoritate a femeilor erau total legate de treburile gospodaresti, erau mame cu foarte multi copii si nu aveau o ocupatie care sa le aduca un venit al lor personal. Perspectiva de educatie si independenta a unei fete era minima, fetele se casatoreau timpuriu, nu aveau drepturi legale, nu detineau proprietati…

In zilele noastre, se spune ca femeile si-au castigat toate drepturile. O fetita poate avea o camera a ei, educatia este obligatorie, democratia ne spune ca toti cetatenii sunt egali in drepturi. O femeie poate deveni orice isi doreste, doar vointa sa aiba.

Sloganul „Just do it!”, s-ar putea interpreta asa: „Daca nu reusesti sa te afirmi este numai vina ta”sau „Femeilor, voi sunteti de vina daca nu ati reusit sa aveti bani si o camera proprie pentru a fi autonome.”

Pe acest indemn la reusita si-a facut cuib pentru vesnicie branding-ul si marketing-ul marilor corporatii. „Nu reusesti in viata, noi iti vindem o alternativa eleganta, sclipitoare a ceea ce ar trebui sa fii; noi te vindem tie pe tine insati daca nu stii cine esti, etc.”

Libertatea de gandi singure a fost incet inlocuita de libertatea de a gandi in modul sugerat de corporatii, de companii de toate dimensiunile. Toate stiu ce se vinde si cum trebuie procedat. Camera personala in care fetitele ar trebui sa gandeasca pentru ele insele, sa fie creative, a fost invadata de brand-uri si de obiecte special facute pentru ele. Sunt obiecte de consum, care se adreseaza numai fetelor, conform unor modele inguste. O uriasa echipa de marketing formata din producatori tv, autori, ilustratori etc., concureaza cu parintii asupra dreptului de a le educa fetele si a le spune ce inseamna sa fii fata. Incet si sigur, camera fetitei a devenit roz cu o mare printesa tapetate pe perete, tot roz, si cu un mobilier ce poarta numele de „Fetite alintate”. Parintii nici nu pot sa-si imagineze cat de limitata si normativa este aceasta imagine care le este vanduta. Sablonul aplatizant al oricarei fetite este roz si dragut. Mesajul este ca ele vor fi mai creative, dragute, fericite, puternice daca cumpara miile de produse facute special pentru ele.

Dand o cautare pe Google pentru haine, jucarii sau jocuri pentru fetite, poti descoperi mii de obiecte perfect incadrate in nisa speciala a fetelor, adica roz: printesa, shoping, cantareata, sexy, cool, superficiala. Pana si Lego a inventat un set de cuburi roz, speciale pentru fetite, cu care se construieste un castel. Hainele pentru fete sunt in mare parte incadrabile in categoria de diva fashion de un roz-sclipitor. Pana si hainele sport nu sunt pentru sport ci pentru a fi cat mai aproape de standardul de vedeta sexy – printesa sport.

Modelele sunt putine, de fapt totul se reduce la doua posibilitati: sa accepti sau sa refuzi rozul, adica sa alegi sa fii feminina sau sa alegi un stil de viata mai „baietesc”. A fi pentru baieti sau una dintre baieti. Pentru baieti – sexy, sexual disponibila, prietena sau iubita; una dintre baieti – fata independenta care gandeste pentru sine si se impune baietilor, dar este critica fata de fetele din prima categorie.

Perceperea si intelegerea complexitatii trairilor, a experientei, a gandirii, a personalitatii fetelor este puternic diminuata de ideile consumeriste destinate lor. Pentru marketing exista putine categorii de fete si un numar limitat de preocupari: fetita cuminte, care se joaca cu papusi, cu jucarii imitand masini de spalat si aspiratoare, care face curat cu mama, care creste bebelusi de jucarie; pre-adolescenta care devine brusc sexy si aspira sa fie dorita de baieti si vrea sa fie cea mai atragatoare printesa, cea mai sexy vedeta, cu farduri de jucarie, papusi sexualizate, imbracate sumar, care au diferite seturi de haine (haine pentru cumparaturi si haine pentru iesit la petrecere, etc). Nimic despre incurajarea creativitatii, a curiozitatii, a cunoasterii; pentru fetite totul este despre cum sa-si pregateasca corpul pentru a fi afisat lumii barbatilor, despre cum sa fie dragute, frumoase si atractive.

Din adolescenta totul se invarte in jurul dependentei de baieti si de atentia acestora. Printesa are nevoie de un print pentru a fi printesa adevarata, ne invata marketing-ul. Pentru a fi frumoase trebuie sa fie la moda si pentru a fi la moda trebuie sa faca cumparaturi si sa se ingrijesca de silueta lor. Discutiile despre diete, cure de slabire si baieti sunt modul de interactiune intre fete.

Asa cum imaginea fetelor este din ce in ce mai ingusta, optuza si stupida, identitatea fetelor devine si ea din ce in ce mai comasata in cativa termeni de folosinta generala.

In dictionar femeia este fusta, amanta si sotie iar barbatul este demn, energic, curajos, viguros, matur. In viata de zi cu zi, in ierarhiile sociale, pozitiile de prestigiu sunt cu demnitate ocupate de barbati iar cu isterie de femei. Putinele modele de urmat pentru fete, asa cum sunt prezentate pe piata si in media, impart caracteristicile femeilor in doi poli, femeile bune si femeile rele ( pro-roz si anti-roz). Asa sunt si termenii care descriu femeile, doar ca, in mod ciudat, daca faci brainstorming, gasesti mai multi termeni negativi decat pozitivi. Aceste cuvinte au o mare incarcatura subliminala, ele sunt mult mai mult decat ceea ce exprima in mod direct, sunt incarcate cu prejudecatile noastre invatate din cultura traditionalista si din media. Femeie = fatala, vampa, vipera, scorpie, vicleana, infidela, rece, draguta, simpatica, smechera, slaba, silueta, subtirica, obeza, grasa, plinuta, impulsiva, isterica, agresiva, timida, optimista, tacuta, onesta, nevrotica, pesimista, docila, supusa, eleganta, sexy, urata, frumoasa, inteligenta, desteapta, proasta, harnica, lenesa, curata, murdara, seducatoare, frigida, materialista, romantica, pasionala, decenta, obraznica, senzuala, atractiva, tocilara, credincioasa etc.

Nesigurantele femeilor sunt cu succes folosite pentru campanii intregi de marketing, a caror standarde de manipulare intrec orice etica sau morala, campanii care ajung sa formeze consumatori si chiar identitati folosindu-se de incapacitatea copiilor de a distinge intre fantezie si realitate. Fetitele zilelor noastre cred pe buna dreptate ca ele sunt printese roz, frumoase si pure, in asteptarea unor printi care sa le salveze. Insa ele vor intra in lumea reala cu posibilitati mici sa-si dea seama de iluzia care le diminueaza sansele la libertate si demnitate.

Aceasta este lumea subliminala in care ne invartim. Tot ceea ce sunt femeile este un ghem de cuvinte cu mesaje subliminale, pe un fundal brand-uit in roz …

Nita Mocanu

Mai multe informatii in curand pe: www.feminisme.ro

___________________________________________________________________
Feminisme este sprijinit de: ERSTE Stiftung, Kultur Kontakt Austria, Administratia FCN, Consiliul Local Timisoara, Consiliul Judetean Timis.

Leave a Reply