-Intre dorinta de emancipare si conservatorism-
De ce un astfel de subiect? Din necesitate… In ultima perioada de timp, Orientul Mijlociu a constituit un subiect de discutie extrem de abordat si mai ales controversat, insa ce ma nemultumeste cel mai mult este faptul ca problema conditiei si viziunii femeii in acest areal este inexistenta si astfel am simtit nevoia sa ma documentez ceva mai mult despre ceea ce multa lume nu vrea sa vada si auda.
Primul lucru si probabil cel mai important in cultura islamica este religia: citind putin despre inceputurile islamismului am gasit un lucru ce mi-a atras atentia, si anume ca femeia avea mai multa libertate atunci decat astazi, surprinzator, nu-i asa? De ce s-a ajuns in situatia de astazi? Sa stea oare raspunsul in scrierea alegorica a Coranului, care are un inalt grad de subiectivism? Eu inclin sa cred ca da, de-a lungul timpului s-au facut tot felul de interpretari asupra lui, iar factorii sociali si economici nu au facut decat sa stirbeasca din libertatea femeii.
Un lucru de neinteles pentru crestinism este poligamia, care pare a fi pentru multi “capul tuturor rautatilor”, pentru conditia femeii subjugata de barbat, insa acesta este doar unul din variile motive din cauza caruia s-a ajuns in acest stadiu. Si totusi o lupta exista si lupta a inceput din secolul al XIX-lea, cand luminati ai Orientului Mijlociu au inceput sa puna problema femeii, dand astfel primele dovezi de feminism in acest spatiu, un lucru ce mi s-a parut foarte important de mentionat.
Situatia de astazi este una care ne intereseaza in mod deosebit si cum netul abunda de informatii, am descoperit ca activismul in randul femeilor din Islam este puternic dezvoltat si acest lucru mi se pare extraordinar, dat fiind faptul ca riscurile sunt foarte mari, inchisoarea si in unele cazuri chiar moartea.
Si ca sa dau si un exemplu, am ales un caz care mi s-a parut concludent si acesta este acela al Asociatiei femeilor din Afganistan care au protestat impotriva conducatorilor lor in anul 2005 (imaginea alaturata nu are nevoie de niciun comentariu).
Si acesta este un simplu exemplu din nenumaratele manifestari care au fost facute pentru un cuvant ce pare simplu… libertate. Insa ceva ce pare greu de acceptat in Islam este libertatea sexuala, persoanele de alte orientari sexuale decat cele heterosexuale au mari probleme daca vor sa se manifeste liber in spatii publice; tocmai am citit un articol scris de o fata care este lesbiana si traieste in Orientul Mijlociu, iar ea este pur si simplu traumatizata de ce i se poate intampla, aminteste de lovituri de cutit si chiar impuscaturi, iar o problema si mai mare este aceea de gasire a unei partenere, evident fiind absenta comunitatea gay; iar din spusele ei va fi nevoie de strabaterea unui drum sinuos pana se va ajunge la o toleranta pentru comunitatea gay.
O constatare trista este aceea ca procentul de sustinere pentru aceste femei este mult prea scazut si consider ca ar trebui facut ceva in aceasta privinta; probabil ca daca vor fi sustinute, atunci sansele ca ele sa razbata vor fi mult mai ridicate si astfel lupta lor va fi una mult mai usoara.
Daca stau sa iau in calcul tot ce am scris si am citit in ultima perioada despre conditia acestor femei, nu pot spune decat ca am dobandit un mai mare respect pentru ele si ca ar trebui luate ca exemplu pentru tot ce indura si sufera; chiar daca drumul lor pana la democratie va fi plin de urcusuri si coborasuri, sunt sigura ca ele vor reusi sa duca la capat ceea ce si-au propus.
Si aici cateva link-uri sugestive (in engleza):
1) http://www.un.org/Pubs/chronicle/2004/issue4/0404p38.html
2) http://www.mfsd.org/ismalwomen/nawal.htm
3) http://www.islamic.org.uk/hijab.html
4) http://www.islamfortoday.com/pickthallsexes.htm
5) http://www.islamfortoday.com/turabi01.htm
6) http://www.informationclearinghouse.info/article4255.htm
7) http://www.feministe.us/blog/archives/2007/04/16/islam-and-democracy
[Flavia]
“Unveiling Muslim Feminism”
In These Times, Sept. 2007
Muslim women’s bodies are too frequently used to symbolize the state of Islam in Iran, and the degree to which it associates itself with the West…
via “Rethinking Global Sisterhood” @ feministe